Elsőre lehet, hogy furcsának tűnhet a kérdés, azonban egy ingatlan adásvétel nem csupán a szerződés aláírásából és a fizetésből áll. Sokkal több mindenre kell odafigyelni. Ezekben a dolgokban egy ingatlanértékesítésben jártas segítő könnyedén eligazít mindenkit.
Vásárlóként rögtön az első kérdés azután, hogy kiszemeltünk magunknak az új házunkat, az, hogy megvan-e a szükséges pénzünk hozzá? Jó dolog azonnal tudni, hogy például jár-e és ha igen, milyen állami támogatás (pl.: CSOK, babaváró támogatás stb.), hogyan lehet a legjobb hitelt intézni és mennyi időbe telhet ezeknek a lebonyolítása.

A megvásárolt ingatlan állapotától és az új tulajdonos igényeitől függően a költözést megelőzheti több teendő is. Új építésű ingatlan esetén viszonylag egyszerű a személyre szabott dolgok kialakítása. A beruházó már a kivitelezés elején tud egyedi igényeket megvalósítani. Ha például dupla garázsra van szükség, szeretnénk okosotthon rendszereket, egyedi igényű kertben gondolkodunk, akkor ezeket időben jelezve a beruházónak azt kapjuk, amit szeretnénk.
Használt ingatlan esetében kicsit más a helyzet. Van egy kiindulási alap, és ezt lehet módosítani, kicsit vagy nagyon. Ebben a helyzetben több dolog is meghatározza a lehetőségeket. Fontos például, hogy mennyi időnk van a költözésre. Ha egy ingatlant eladtunk és sürgős a költözés, akkor bizony úgy kell tervezni az átalakításokat, vagy a szükséges tennivalókat, hogy ebbe a rövid időbe is beleférjen.
Könnyű dolgunk van, ha olyan ingatlant vásárolunk, ahol nemrég volt felújítás, és egyszerű festéssel a saját hangulatunkra alakítjuk a belsőterek színét, és már lehet is beköltözni.
Ha festésnél többet szeretnénk, akkor is több lehetőség közül választhatunk. Az egyik alternatíva, hogy átmenetileg egy szobát használva elvégezhető a szükséges frissítő festés és az apróbb karbantartási munkák.

Nagyobb átalakításoknál ez már tud kényelmetlenséget okozni. Egy-két hónapos időszakra ilyenkor érdemes áthidaló megoldásként akár albérletben gondolkodni, a bútorok nagy részét pedig biztonságos raktárban tárolni erre az időre. Ilyenkor lehetőség van akár nagyobb volumenű átalakítások pl: faláthelyezés, víz- vagy villamos vezetékrendszer modernizálás, fürdőszoba felújítás elvégzésére is. Nagy segítség lehet ezekben az időkben egy megfelelő tapasztalattal és jó ízléssel rendelkező belsőépítész.
Ha műszakilag olyan állapotban tartunk az újdonsült házunkkal, ami számunkra elfogadható, jön a költözés procedúrája. Bútorokkal együtt vettük az ingatlant vagy üresen kaptuk meg hozzá a kulcsokat? Nekünk sok bútorunk van vagy most szerzünk be olyanokat, ami passzol új otthonunkhoz? Ezeknél a kérdéseknél remek tanácsokkal tud szolgálni egy lakberendező, aki igényeink, személyiségünk alapján segíthet egy valóban élhető környezet kialakításában. Vele is érdemes már a lakásvásárlási szándékaink első szakaszában felvenni a kapcsolatot.

Megvannak az elképzeléseink, a pénzünk és megtaláltuk a számunkra megfelelő ingatlant. A szerződést minden esetben ügyvéd közreműködésével szükséges elkészíttetni. Az ügyvéd a vevő költsége, de jó tudni, hogy mindkét felet képviseli. Szinte minden szerződésben vannak olyan egyedi kritériumok, amelyek figyelembevételénél kifejezetten előnyös egy szakjogász támogatása. Lehetnek olyan egyedi feltételek, különleges határidők, sajátos fizetési konstrukciók és olyan egyéb személyes igények, amelyeket érdemes pontosan szerződésbe foglalni.
Látható tehát, hogy egy ingatlan adásvétel több szinten zajló folyamat és sajnos nem megy egyik napról a másikra. Jó szakembergárda bevonásával, azonban élmény lehet az új otthon megszerzése bosszantó és olykor drága hibák nélkül.

Ha már eljutottunk oda, hogy kezünkben a kulcs és költözhetünk, újabb időt, energiát követelő folyamat előtt állunk. Ami sokszor nem is olyan stresszmentes. A költözés átmeneti időszakában sokszor hetekig nem kerülnek elő a mindennapi életvitelhez fontos dolgaink, megnehezítve helytállásunkat akár a munkahelyen is. Persze az ilyen és hasonló kellemetlenségeket meg lehet előzni jó szervezéssel, sok idő ráfordítással vagy profi költöztetőkkel.
A jó költöztető vállalkozások akár jelentős értékű ingóságokat is képesek megbízhatóan és biztonságban eljuttatni új helyére. A költöztetés ingóságaink szállításával jár, éppen ezért egy profi költöztető cég saját költségén rendelkezik a szükséges teljes körű biztosítással, mely a szolgáltatás része. Minden téren nyugodt lehetsz, értékeid új otthonodba, épségben és biztonságban eljuttatásra kerülnek.
Ha már biztosítás: Az új lakásunkra kötöttünk már biztosítást? Hogy nyugodtan induljon az új otthonunkban az új életünk, azt gondolom, mindenképp érdemes jó biztosítást kötni már az első percekben.
Visszatérve a költözésre. Ha van időnk becsomagoljuk, rendszerezzük dolgainkat és már csak egy jó nagy kamion szükséges ahhoz, hogy elvigye új otthonunkba dobozainkat és bútorainkat. Persze ennél lehet több elvárásunk, amelyet egy profi költöztető cégre maximálisan rábízhatunk. Ha úgy szeretnénk, a régi házunkból mindent szisztematikusan és biztonságosan becsomagolnak, majd új lakásunkban mindent visszatesznek a már helyükre beállított szekrényekbe. Mindent oda, ahol volt. Mindezt akár nemzetközi szinten is. Vagy úgy, hogy közben – a fent említett felújítási feladatok miatt – időlegesen egy raktárban vigyáznak dolgainkra.

Eddig vásárlói oldalról közelítve beszéltünk a teendőkről. Az eladó dolga egyszerűbb, de neki is vannak feladatai.
Energetikai tanúsítványt kötelező biztosítani az eladásra váró ingatlan mellé, amely az eladó kötelezettségi körébe tartozik.
Adott esetben indokolt lehet az adásvételi szerződést egy független, ingatlan szakjogi ügyvéddel véleményeztetni. Ez az ügyvédi díj jellemzően az eladó költsége.
Általában, aki elad, az előbb-utóbb akar majd vásárolni is ingatlant. Rögtön új szerepbe kerül, és vásárlóként kell sok dologra figyelnie, ezekről pedig cikkünk elején beszéltünk részletesen.

Ha valaki befektetési céllal vásárol ingatlant, akkor az előzőekben leírtakon kívül további feladatokkal is szembe kell néznie. Ezekben segíthetnek az ingatlankezelési szolgáltatások.
Befektetőként mérlegelhetünk, hogy magunk akarunk bérlőt keresni, vagy megbízunk vele egy szakértőt. El kell döntenünk azt is, hogy az ingatlannal kapcsolatos fenntartási, karbantartási dolgokkal akarunk-e foglalkozni, vagy ezeket rábízzuk egy ügynökségre, aki megoldja, ha elromlik egy kazán, vagy éppen csőtörés volt az ingatlanban.
Egyszerűnek tűnhet, de mégis sok kérdés merül fel minden ingatlan adásvételi szerződésnél. Tapasztalatból tudom, hogy nincs két egyforma eset. Lesznek egyszerűbb és nehezebben megoldható dolgok a folyamat során. A lényeg, hogy bármit meg lehet oldani, ha van melletted egy széleskörű tapasztalattal és kapcsolatokkal rendelkező ingatlanközvetítő. Biztos lehetsz benne, hogy együtt mindent megoldunk, nincsenek lehetetlenek.